• U bevindt zich hier:  
  • Start
  • Nieuws
  • Persconferentie coronavirus 26 november 2021 in eenvoudige taal
Persconferentie coronavirus 26 november 2021 in eenvoudige taal

Op vrijdag 26 november 2021 was er weer een persconferentie.
Mark Rutte en minister Hugo de Jonge waren op televisie.
Ze vertelden over hoe het nu gaat met het coronavirus.

De belangrijkste dingen leggen we uit:

Steeds meer mensen besmet met corona.
Er zijn de laatste weken erg veel besmettingen.
De ziekenhuizen hebben het te druk.
Veel operaties kunnen niet doorgaan.
Daarom zijn er nieuwe regels.
Die nieuwe regels gaan in vanaf zondag 28 november om 5 uur 's morgens.

Blijf zoveel mogelijk thuis.
Ga je bij anderen op bezoek? Of krijg je bezoek?
Doe dan eerst een zelftest.

Wees heel voorzichtig bij contact met:

Mensen van 70 jaar en ouder Kinderen tot en met 11 jaar.
Werk thuis.
Kan dat niet? Houd op het werk 1,5 meter afstand.

Sluitingstijden:

Bijna alles is gesloten vanaf 5 uur 's middags.
Ook evenementen en amateursport (trainingen en wedstrijden).

Uitzonderingen:

Noodzakelijke winkels blijven open tot 8 uur 's avonds, zoals de supermarkt en de drogist.
Voor dokters en fysiotherapeuten gelden dezelfde openingstijden als altijd.
Topsport (trainen en wedstrijden) mag na 5 uur 's middags, maar wel zonder publiek.
Betaalde zangers en acteurs mogen na 5 uur 's middags oefenen, zonder publiek.

1,5 meter afstand en mondkapje:

Iedereen van 18 jaar of ouder moet 1,5 meter afstand houden.

Draag op deze plekken ook een mondkapje:

● Overal waar u een vaste zitplaats hebt, bijvoorbeeld in cafés, restaurants, bioscopen en theaters.
● Alle overdekte plekken waar je doorheen loopt, bijvoorbeeld de Elshof Passage.

Onderwijs:

Op scholen komen looproutes.
Vanaf groep 6 van de basisschool en op de middelbare school is een mondkapje verplicht.
Kinderen onder de 12 jaar die verkouden zijn, moeten thuisblijven en zich bij de GGD laten testen.

Veel regels blijven hetzelfde:

● Dringend advies: ontvang niet meer dan 4 bezoekers per dag.
● In cafés en restaurants moet je een CoronaToegangsBewijs hebben en is een vaste zitplaats verplicht.
● Geen publiek bij sport.
● In grote zalen mogen niet meer dan 1250 mensen.

Extra prik:

Zo veel mogelijk ouderen krijgen voor het einde van het jaar een 3e prik.

Niet vergeten!

● Was vaak uw handen.
● Hoest en nies in de elleboog.
● Geef niemand een hand.
● Bij klachten: blijf thuis en laat u testen bij de GGD.
● Zorg af en toe voor frisse lucht in huis.
● Houd 1,5 meter afstand van anderen.

Volgende stap:

Deze regels gelden tot en met 18 december.
Op 14 december kijkt het kabinet hoe het gaat en welke regels dan nodig zijn.

Geen reacties voor “Persconferentie coronavirus 26 november 2021 in eenvoudige taal”

Visserlaan 9
6921 WZ Duiven


mail@duivenonline.nl

DuivenOnline is een platform om mensen met elkaar in contact te brengen. Het is ontwikkeld door Happy Hippo Websites (onderdeel van Walraven WebWerk).

Deze website is nog in ontwikkeling. Gaat er iets niet goed of ziet u wat raars meld het ons, dan kunnen we er naar kijken.

Gebruikersmenu

Top